Menossa messuosastolle edustamaan? Muutama vinkki

Messut eivät välttämättä ole jokaisen meidän luonnollisin tapa tehdä uusia asiakaskontakteja tai rekrytoida. Se on huomattu. Olen itse järjestänyt nyt vuosikymmenen ajan ARENA-messuja (vuosittaiset kontaktointi- ja uramessut Kauppiksen ja Hankenin opiskelijoille) ja luonnollisesti itse vieraillut lukuisilla messuilla asiakkaana. Nyt tältä pohjalta (sekä opiskelijapalautteestamme omien messujemme osalta) muutama vinkki onnistuneeseen (lue: hyödyllinen) messukokemukseen näytteilleasettajan näkökulmasta.

Valmistautuminen

  • Perehdy tarkoin messujen tarkoitukseen ja niiden odotettavissa olevaan kävijäkuntaan. Näin osaat muodostaa osuvan sales pitchin paremmin.
  • Huolehdi siitä, että kaikki osastollanne työskentelevät tietävät miksi siellä ollaan. Ja jos tulee eteen kysymyksiä, joihin heillä ei ole vastausta he tietävät kenellä on.

Messupäivä

  • Hymyile, se myy enemmän kuin totinen asiantuntija.
  • Messuosaston tulee olla houkutteleva ja helppo lähestyä. Työntekijöiden siis EI tule keskustella keskenään sen näköisenä, että keskustelua ei uskalla kukaan tulla keskeyttämään.
  • Jokainen kontakti voi olla arvokas! Vaikka juuri nyt ei tulekaan kauppoja, hyvä kokemus voi johtaa niihin myöhemmin. Ja vaikka ei juuri sinulle, mutta jollekulle muulle organisaatiossanne.

Jälkihoito

  • Kontaktoi kaikki saamasi kontaktit! Oli se relevantti tai ei. Ystävällinen sähköposti jokaiselle ei maksa sinulle mitään, mutta voi jälleen poikia kauppoja myöhemmin.

Moni näytteilleasettaja kysyy minulta ennen messuja, että minkälainen osasto houkuttelee juuri heidän kohderyhmäänsä parhaiten. Hankala kysymys, koska en tiedä heidän kohderyhmästään viiden vuoden päästä mitään. Kannattaa siis aina asettaa kolmenlaisia tavoitteita messuosallistumiselle: 1) välittömät hyödyt, 2) vuoden sisään näkyvät hyödyt ja 3) kolmen tai viiden vuoden päästä näkyvät hyödyt.

Kaipaako teidän organisaationne väki sparrausta (erityisesti rekrytointi-) messuille osallistumiseen? Ota yhteyttä!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s